Julefølelser 1971

Julen i år går tankene mine til barndommens juler der vi var mange. Tanter og onkler besøkte oss jevnlig og gavene haglet rundt meg og min søster.

Det er spesielt en jul da jeg var 12 år gammel, jeg husker meget godt. Da feiret vi oppe hos onkel Ivar og tante Ruth i 3. etasje. Det luktet røkelse og det var ett hav av gaver rundt treet.

Klokken var ca. 14:00 og vi hadde sett Askepott-filmen hjemme. Donald Duck gikk på TV og jeg satte meg ned for å se dette. Jeg skulte hele tiden mot gavene og lurte på hva jeg fikk her.

Jeg hadde en spenning i kroppen og klokken gikk ikke, i hvertfall så sakte at jeg ikke kjente at den gikk. Nå serverte tante julekaker og mineralvann og jeg begynte å "munche" kaker. Det skulle vise seg at jeg ikke var sulten når middagen sto på bordet.

Stemningen var god og mamma og pappa kom opp og da begynte jeg å få vibber om at middagen skulle serveres, men den gang ei. Nå ble kaffen servert og praten gikk livlig. Nå forsto jeg at vi skulle i kirken på julegudstjeneste kl. 16:00. Jeg ble litt satt ut da.

Kirken gikk veldig sakte og jeg så på klokken. Dette sluttet jo aldri!. Etter en evighet gikk vi hjemover. Da ble middagen servert og jeg så med lengsel på gavene!. Nå ble tiden litt overskygget av den gode maten. Jeg gledet meg ekstra til tantes hjemmelagde karamellpudding. Jeg overspiste meg og fikk truet i meg puddingen med stor innlevelse.

Middagen var ferdig og kaffen ble igjen servert. Nå var min tålmodighet slutt. Jeg maste på at vi nå måtte begynne å gi ut gavene. Litt nøling og tante begynte å se på lappen til den første gaven. Jeg så at det var en tråd som gikk inn på soverommet, lurte på hva som lurte bak den døren.

Mamma fikk den første gaven. Skuffelsen var stor inntil jeg fikk den første gaven. Husker ikke hva det var, men tråden ble ikke rørt før den siste gaven ble gitt ut. En av gavene mine var ett byggesett av det tyske slagskipet Tirpitz, da jeg hadde mange modeller fra krigen. Jeg begynte å bygge umiddelbart.

Jeg var i den syvende himmel, detaljene på skipet var så gode. Jeg bygde skroget, så ble tråden nøstet opp. Den var til meg! Jeg gikk med høy spenning mot soveromsdøren, nå skulle det avsløres! Bak døren sto det en DBS Apache sykkel med revehale og tre gir. Jeg var fra meg av glede og satte meg på den. Problemet var at det var vinter og at jeg ikke kunne bruke den med en gang!

Nå var julen komplett for meg, med ett hav av gaver og full mage. Det var mer enn 200 gaver og klokken var sent for meg og min søster. Jeg mætte gå og legge meg, mens skipet da måtte vente.

Julen var da komplett for meg

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Noen tanker om Marilyn Monroe

Noen tanker